Itt a konferencia részletes programja!

AZ EJHA III. ORSZÁGOS KONFERENCIÁJÁNAK PROGRAMJA:

HELYSZÍN: Kürt Alapítványi Gimnázium (!!!)

IDŐPONT: 2021. Szeptember 26.

10:00 – Regisztráció

10:30 – Megnyitó

Köszöntő és az EJHA támogató szervezeteinek bemutatkozása 

11:00 – 12:30 Első műhelysáv

  • Meseország mindenkié I. – FELSŐ TAGOZAT (7-8. osztály)

Drámaóra: A kacskaringós szívószál

A testbeszéd nem hazudik. Testünk mutatja a valódi érzéseinket és azt, amit valójában akarunk. A társas kapcsolatok lehetetlenek testbeszéd nélkül. Ez a műhely a színházi nevelés eszközeit használja a mese szereplőinek megismerésére, cselekedeteik és gondolkodásuk megértésére. Együtt tapasztaljuk meg Janó és Magda elhagyatottságának érzését, a medve erejét, Aranka szeretetteljes törődését és a hirtelen felbukkanó erőt, amit Onya érez, hogy megvédje gyermekeit. Együtt olyan stratégiákat keresünk, amelyekkel testbeszédünk befolyásolhatja gondolkodásunkat és cselekedeteinket.

A foglalkozást vezeti: Bareith Rebekka, színházpedagógus.

  • Beszélgetéssel a fiatalok radikalizációja ellen

Szeretnél tenni az előítéletes és kirekesztő nézetek ellen a fiatalok körében, de nem tudod, hogy kezdj neki? Ismerkedj meg a DIA és a Political Capital új kézikönyvével, amely 15 évesnél idősebb fiatalokkal foglalkozó szakembereknek nyújt segítséget ahhoz, hogy szakszerű keretek között tartsanak foglalkozásokat érzékeny és megosztó társadalmi kérdésekről. A műhely során a szerzők röviden bemutatják az elméleti és gyakorlati támogatást nyújtó „EUROGUIDE” kézikönyvet, majd ki is próbálják a használatát a résztvevőkkel.

A DIA és a Political Capital műhelye

  • Roma és/vagy cigány?

A műhely a címben felvetett nyelvi dilemmából kiindulva arra keresi a választ, hogyan tudunk “jól” foglalkozni az egyik legmélyebb és legállandóbb társadalmi problémával, a nem-roma többség és a legnagyobb kisebbség együttélésével. Az évtizedes rendszerszintű diszkrimináció és generációkon keresztül átadott előítéletek mentén/ellenében, hogyan fogjon neki az emberi jogi nevelői munkának egy olyan valaki, aki elkötelezett a befogadás mellett. Hogyan lehet biztonságos környezetet és párbeszédet teremteni egy ilyen politikailag és érzelmileg túlfűtött témában?

Meghívott szakértőink: Bernáth Gábor (kommunikációs szakértő), Szénási Szilvia (az Uccu Alapítvány vezetője), Tordai Edina (jogász)

  • A mesék közelebb hoznak minket egymáshoz

A Mesés Emberi Jogaid videósorozatot a covid-járvány első hullámának karanténidőszaka hívta életre. Azt szerettünk volna, hogy a kényszerű bezártság idején ne kelljen a gyerekeknek lemondaniuk az emberi jogi témájú történetekről. Láttuk a videók sikerét, a történeteket pedig annyira megszerettük, hogy elhatároztuk, módszertani kiadványt állítunk össze, amelyben a mesékre épülő óraterveket, feladatjavaslatokat és módszertani tippeket kínálunk a pedagógusok számára. A füzet nem feledkezik meg a szülőkről sem, őket is segíti néhány jól megfogalmazott kérdéssel, amelyek mentén elindulva emberi jogi témákról beszélgethetnek a gyerekeikkel.

Az Amnesty International Magyarország műhelye

12:30 – 13:30 Ebédszünet, közben szervezeti agora

Emberi jogi neveléssel foglalkozó szervezetek interaktív standjai. Lehetőség a kapcsolódásra, együttműködések megkezdésére. 

13:30 – 15:00 Második műhelysáv

  • Meseország mindenkié II. – ALSÓ TAGOZAT

A világ azért szép, mert sokszínű. Az oktatásban és nevelésben is ez a fajta sokszínűség jelenik meg, amelyet sokszor észre sem veszünk, rosszabb esetben nem akarunk tudomást venni róla, vagy fel sem fedeztetik velünk. Trivadar meséjén keresztül körbejárjuk az egymás feltétel nélküli elfogadásának témáját. A foglalkozás első felében interaktív módon megismerkedünk és dolgozunk a mesével, a második részben beszélgetünk a tapasztalatokról, a hogyanról, a témában felmerülő problémákról, lehetőségekről.

A foglalkozást tartja: Botzheim György, tanító, EJHA-tag, az Amnesty International Magyarország képzője

  • Az új Kompasz kézikönyv és a Demokrácia újratöltve c. eszköztár bemutatója

Megjelent az új Kompasz! – Vedd a kezedbe és kóstolj bele!

A Kompasz kézikönyv az emberi jogi nevelés alapműve, magyarul 2004-ben jelent meg, azóta az emberi jogi neveléssel foglalkozni akaró képzők, pedagógusok, aktivisták, szociális munkások és más szakemberek generációi „nőttek fel” rajta. Idén végre kézbe vehetjük a legfrissebb átdolgozott kiadást, aktuális témákkal, háttérinformációkkal, módszertani segédlettel, és ami talán a legfontosabb: még több gyakorlattal. A műhelyfoglalkozás keretében interaktív módon megismerkedhetünk a kézikönyvvel és az EJHA Kompaszra épülő képzéseivel, ezen belül a pedagógusoknak és szociális munkásoknak kínált akkreditált képzéseivel.

Fiatalok bevonása az önkormányzati döntési folyamatokba 

Hogyan lehet segíteni az önkormányzatokat és a helyi döntéshozásban való ifjúsági részvétellel foglalkozó szervezeteket, közösségeket, hogy erősíteni tudják a fiatalok aktív állampolgári részvételét? Milyen kulcskompetenciák szükségesek egy önkormányzatnál ahhoz, hogy eredményes párbeszédet alakíthassanak ki az ifjúsággal, és biztosítsák a fiatalok részvételét az őket érintő helyi döntések meghozatalában. A 24 elemből álló kompetenciakészlet és képzési anyag hamarosan magyarul is elérhetővé válik. 

A foglalkozást tartja: Szebenyi Marianna és Földi László

  • Emberi jogok az oktatásban a COVID alatt és után


Beszélgetés és tapasztalatcsere az emberi jogi vetületéről mindannak, amit a vírus miatti frusztráció, lezárás és a bizonytalanság okozott diákokban, tanárokban és szülőkben.

A foglalkozást tartja: Nyirati András, EJHA-tag, az Emberség Erejével Alapítvány vezetője

  • LMBT jogvédelem keresztény módra  

Az elmúlt években Magyarországon számos olyan törvény született, amely mind újabb nehézségek elé állítja a nemi kisebbségekhez tartozók vagyis az LMBT közösség tagjainak életét. De miért fontos ez azoknak, akik nem azonosítják magukat a betűszó egyik betűjével sem? És miért fontos mindez pár heteroszexuális, családos keresztény aktivistának?

A workshop bemutatja a Keresztények a Melegekért Mozgalom történetét és a téma sajátos, progresszív-keresztény megközelítését, valamint lehetőséget ad a résztvevőknek, hogy egy modellezett kommunikációs térben próbáljanak meg adekvát válaszokat adni életből vett helyzetekre. Kifejezetten ajánljuk az LMBT emberek helyzete, valamint a kommunikáció és PR iránt érdeklődők számára, különös tekintettel az egyházi fenntartású intézményekben dolgozók számára.

A foglalkozást tartja: Szabadkai Bálint, politológus, mentálhigiénés szakember, a KERMEL képviselője 

15:00 – 15:30 Kávészünet, közben szervezeti agora

Emberi jogi neveléssel foglalkozó szervezetek interaktív standjai. Lehetőség a kapcsolódásra, együttműködések megkezdésére. 


15:30 – 17:00 Harmadik műhelysáv

  • Meseország mindenkié III. – KÖZÉPISKOLA

Interaktív foglalkozás a Kincső és Karola mese bevezetéséhez 

A 90 perces foglalkozás első része maga a középiskolai óra lesz, melynek során a résztvevők megismerkednek a mesében felmerülő társadalmi kérdésekkel, lehetőség lesz ezek megvitatására, feldolgozására, majd a műhely második felében a foglalkozást fogjuk földolgozni, megbeszélni. Célcsoport: fiatalok és fiatalokkal dolgozók egyaránt. 

A foglalkozást tartja: Surányi Anna, középiskolai tanár, EJHA-tag

  • Bemutatkoznak az EJHA pártoló szervezetei

Az EJHA tevékenységét jelenleg 10 civil szervezet támogatja, és számuk folyamatosan bővül. A műhelyfoglalkozás ízelítőt ad 6 ilyen szervezetet munkájából: megismerkedhetünk legizgalmasabb és legfrissebb kiadványaikkal, emberi jogi játékaikkal, foglalkozásaikkal, így például szó lesz egy, a párkapcsolat erőszak megelőzését célzó iskolai programról, a hit és az LMBTQ+ identitás viszonyáról, egy szexuális felvilágosító programról és az ahhoz kapcsolódó tanári kézikönyvről, a roma fiatalok személyes narratíváiról, valamint kipróbálhatjuk az előbújásos szabaduló szobát is. 

A foglalkozást tartják: az Emberség Erejével Alapítvány, a Nane Egyesület, az Uccu Roma Informális Oktatási Alapítvány, a Patent Egyesület, a Szimpozion Egyesület és a Menhely Alapítvány képviselői

  • Civilek és a politika

Mi a dolgunk, ha a politikai rendszer alapvető emberi jogainkat fenyegeti? Tartsuk távol magunkat a politikától vagy merészkedjünk a közelébe? Mit tehet egy tanár, tréner, szociális segítő vagy civil aktivista azért, hogy minél többen élni tudjanak választójogukkal, és olyan képviselőink legyenek, aki az emberi jogi értékeket tiszteletben tartva irányítják az ország ügyeit? Mi a szerepe a civil szerveződéseknek az önkormányzati és országgyűlési választások kapcsán pl. az érdekvédelem, a mozgósítás, az átláthatóság biztosítása vagy akár a jelöltállítás területén. Hogyan vesz részt mindebben a TASZ, a CKA és a Közélet Iskolája, és mit tudnak segíteni a 2022-es országgyűlési választások kapcsán szerepet vállaló más civileknek.

A kerekasztal-beszélgetés résztvevői: Udvarhelyi Tessza (Közélet Iskolája), Bálint Mónika (Civil Kollégium Alapítvány) és Döbrentei Dániel (TASZ)

  • Női szerepek és jogok a könyvekben – Dolgozzunk velük forrásalapúan!

A Magyar mesék lázadó lányoknak c. könyv olyan nőkről szól, akik valami különlegeset tettek a hagyomány, a hatalom ellenében is. Élni akartak emberi jogaikkal, ennek jegyében saját döntéseik mentén élték életüket. A kötetben szereplő szövegek gondolatébresztőek, de forrásalapú kutatással, feladatokkal nemcsak több információt adhatunk a témában, hanem segíthetjük a kritikai gondolkodást, a felelős állampolgárságra nevelést és megmutatható, hogy az információhiány, az információs műveltség hiánya hogyan hat a demokrácia ellen. A műhely során ezen mű és más könyvek mentén gondolkodunk együtt arról, hogyan lehet a könyvtárak, a könyvtárpedagógia bevonásával támogatni az emberi jogi nevelést (is).

A foglalkozást tartják: a Könyvtárostanárok Egyesülete képviselői

17:00 Tombola

Értékes civil nyeremények! Minden résztvevő kap egy tombolajegyet, továbbá a helyszínen további tombolajegyek válthatók 1000 forintért.

ESTI Ráadás: Online nézhető színházi előadás

Az EJHA konferencia résztvevői a nap zárásaként a MáSzínház Apák fiai című inkluzív előadásának stream-változatát tekinthetik meg. Az előadás abszurd dráma ép értelmű és értelmi fogyatékos férfi színészek saját történeteiből apáikról, férfiasságról, királyfiságról és a pingvinekről.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük