RÉSZLETES PROGRAM – EJHA I. országos konferencia
EJHA I. országos konferencia
Helyszín: Budapesti Európai Ifjúsági Központ
Időpont: 2018. szeptember 23.
A részletes program letöltése pdf változatban >>
9:30-10:00 Regisztráció
10:00-11:30 Az emberi jogi nevelés helyzete Magyarországon (plenáris ülés)
- Köszöntő – Gordana Berjan, ügyvezető igazgató, Budapesti Európai Ifjúsági Központ (felkérés alatt)
- Köszöntő – Steven Sutton második titkár, Holland Királyság Magyarországi Nagykövetsége
- Emberi jogi nevelés 2018 gyorsjelentés bemutatása – Kövesi Györgyi EJHA ügyvivő
- Kérdések
- Szakmai műhelyek bemutatkozása
11:30-12:00 Szervezeti agora
Emberi jogi neveléssel foglalkozó szervezetek interaktív standjai. Lehetőség a kapcsolódásra, együttműködések megkezdésére. Mindez kávé szünettel egybekötve.
12:00-13:30 Szakmai műhelyek I.
- ’Meddig nevelünk?’ jó gyakorlatok a felsőoktatásban
A közoktatásban egyre több emberi jogi nevelési kezdeményezés valósul meg, a civil szervezetek is ezen a területen a legaktívabbak. Ezzel szemben, mintha a felsőoktatásban nem lenne igazán fontos a kérdés. Az egyetemisták már „öregek” az emberi jogi neveléshez? Vagy mégsem?
Meghívott szakértők:
Deák Dániel, Oktatói Hálózat és Civil Közoktatási Platform aktivista
Iványi Zsuzsanna, Esélyegyenlőség és oktatás, Debreceni Egyetem
Kovács Mónika, Interkulturális pszichológiai és pedagógiai szakértő (MA), ELTE-PPK
Zeller Judit, PTE az aktív állampolgárokért, Pécsi Tudományegyetem - ’Rendszer szemlélet’ avagy az egész iskolára ható megközelítések
Az emberi jogi nevelés nem csak egy tantárgy, vagy anyagrész, nem csak a diákok tanulják. A változáshoz horizontális megközelítésre van szükség. Na de meg lehet ezt csinálni 2018-ban Magyarországon a közoktatásban?
Meghívott szakértők:
Beöthy Ádám, oktatási koordinátor, Amnesty International Magyarország
Fóti Péter, elnök, Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Egyesület
Gulya Nikolett, KiVa koordinátor Kelenvölgyi Általános Iskola - ’Beleállsz?’ emberi jogi nevelés és társadalmi részvétel
Iskola és politika? Az emberi jogok mindig ’ellenzékben’ vannak? A hitelesség és a semlegesség kizárják egymást? Nehéz kérdések. A válaszokat keressük együtt.
Műhelyvezető:
Juhász Vera, EJHA koordinátor - ’A szó veszélyes fegyver’ a szöveg, mint eszköz
Lehet olvasni, mondani és írni. Lehet zenés, vers és próza. Milyen a hatásos szöveg, ha fiatalokkal dolgozunk?
Meghívott szakértők:
Horváth Kristóf ’Színész Bob’, slammer, a Tudás 6alom projekt ötletgazdája
Molnár Áron ’noÁr’, színész, rapper, a ’Tanulni akarunk’ előadója
Zaharia Zita, drámapedagógus, a ’Magadról nem akarsz beszélni?’, érzékenyítő színdarab dramaturgja
13:30-14:30 Ebéd
14:30-16:00 Szakmai műhelyek II.
- Akadálymentesítés az emberi jogi nevelésben – MONDO egy jó gyakorlat
A Társaság a Szabadságjogokért MONDO címmel egy kártyajátékot fejlesztett, amely fogyatékossággal élő gyermekek és társaik számára mutatja be azokat a veszélyhelyzeteket, melyekben sérülhetnek a jogaik. A kártyalapok segítségével játékos formában tanulhatunk olyan szituációkról, élethelyzetekről, melyek emberi jogi jogsérelmekhez vezethetnek. A fogyatékossággal élő személyek sokszor nem is tudják, hogy felszólalhatnak az őket ért jogsérelmek ellen. Adódik a kérdés: ennek tudatában eleget foglalkozunk a legsérülékenyebb társadalmi csoport emberi jogi nevelésével?
Műhelyvezetők:
Juhász-Vass Tímea, Csillagház Általános Iskola intézményvezető-helyettes
Környei Kristóf, TASZ Egyenlőség Projekt munkatársa - ’Új narratíva’ az emberi jogi diskurzus megújítása
A második világháború után meghatározóvá vált emberi jogi diskurzust, egyes alapértékei, és azok univerzalitása kapcsán is egyre erősebb támadások érik. Széles körben egyszerűsítik le a politikai korrektségre, és bírálják, mint egyfajta elfojtó, tabusító diskurzust. Vannak-e olyan dogmáink, amiket érdemes felülvizsgálni? Mit tehetünk?
Műhelyvezető:
Bernáth Gábor, kommunikációs szakértő, médiakutató - ’Mit tegyek?’ egy új kezdeményezés az iskolai zaklatás visszaszorítására
A Sokszínűség Oktatási Munkacsoport (SOM) egy új kezdeményezés az előítélet alapú iskolai zaklatás visszaszorítására. A SOM tevékenységei sokszínűek, többek között tanárok és szülők számára biztosít ismeretterjesztő és módszertani anyagokat a bullying (iskolai zaklatás) témájában.
Műhelyvezető:
Tihanyi Katalin, SOM koordinátor - ’Folyt.köv.’ a film, mint eszköz
Az emberi jogi nevelés mindig kereste az izgalmas formákat, a mozgókép éppen ilyen. A film szórakoztató, akár nézik, akár csinálják, így remek közvetítő, beszélgetést beindító eszköz. A műhely során két különböző kezdeményezésbe is bele kóstolhatnak a résztvevők.
Műhelyvezetők:
Csóti-Gyapjas Dóra és Balla Gábor, az Erasmus+ nívódíjas LAWrider projekt
Gyureskó Enikő és Teszler Tamás, Iskola Verzió, Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál
16:00-17:00 Szervezeti agora
Emberi jogi neveléssel foglalkozó szervezetek interaktív standjai. Lehetőség a kapcsolódásra, együttműködések megkezdésére. Mindez kávé szünettel egybekötve.
17:00-18:30 Playback színház
A programváltozás jogát fenntartjuk!
Pingback:EJHA I. országos konferencia – Ejha!